عرصه‌های مشترک قرآن و علم روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله علمی ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

2 دانشجوی دکتری گروه قرآن و علوم دانشگاه معارف اسلامی

چکیده

هدف این پژوهش عبارت است از ارائه نمونه‌هایی از مفاهیم روان‌شناختی از قرآن کریم و نشان دادن بعضی از تفاوت‌های اساسی، بین روان‌شناسی معاصر و روان‌شناسی قرآنی؛ پرسش اصلی پژوهش این است که آیا می‌شود این تفاوت‌ها را در قالب چند مثال توضیح داد؟ این پژوهش که به روش کتابخانه‌ای انجام شده است، به توصیف و تحلیل بعضی از آیات روان‌شناختی قرآن می‌پردازد. در این پژوهش پس از بیان مبانی و قواعد روان‌شناسی قرآنی به ذکر مزایا و آسیب‌های این طیف از پژوهش‌ها می‌پردازد؛ در پایان نیز به چهار مصداق از مفاهیم روان‌شناختی قرآن اشاره می‌شود.  بعضی از دستاوردهای این پژوهش عبارت است از: 1. «قرآن کریم» از آنجا که از طرف خالق انسان آمده و دستور العمل زندگی انسان است، منطبق بر ویژگی‌های فطری و روان‌شناختی بشر، حاوی نکات روان‌شناختی بسیاری نیز هست؛ 2. تفاوت بین «روان‌شناسی معاصر» و «روان‌شناسی قرآنی»،  در یک سطح، تفاوت پارادایمیک است، نه تفاوت در بعضی از مسائل و موضوعات؛ 3. بخشی از این تفاوت پارادایمی را می‌توان در تفاوت مبانی، تفاوت اهداف کاربردی، تفاوت رویکرد به دنیا و آخرت، تفاوت رویکرد به زندگی مادی و معنوی و...، جست‌وجو کرد؛ 4. در این پژوهش، از باب مثال، به چند نمونه از قواعد روان‌شناختی قرآنی  اشاره شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Common Areas of Study in the Quran and the Science of Psychology*

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Kaviani 1
  • Mohammad Hussein Zamani 2
1 Assistant Professor of Psychology at the Seminary Research Center (m_kavyani@rihu.ac.ir).
2 PhD. Student in Qurʾānic Sciences at the Islamic Maaref University biabengar@chmail.ir).
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study is to provide examples of psychological concepts from the Holy Qurʾān and to illustrate some of the fundamental differences between contemporary psychology and Qurʾānic psychology. The main question addressed by the study is whether these differences can be explained by examining a few examples. This library-based research describes and analyzes some of the psychological verses of the Qurʾān. After explaining the fundamentals and rules of Qurʾānic psychology, we discuss the advantages and disadvantages of this field of research. In the end, four referents to the psychological concepts of the Qurʾān are mentioned. Some of the findings of this study are: (i) Since the Holy Qurʾān is from the Creator of man and contains guiding principles for human life, it is in complete harmony with the innate and psychological characteristics of human beings, and also contains many psychological points; (ii) The difference between ‘contemporary psychology’ and ‘Qurʾānic psychology’ is, at one level, paradigmatic in nature, not like the differences in certain aspects and issues; (iii) Part of this paradigmatic difference can be found in differences in principles, practical goals, approaches to this world and the Hereafter, in the approach to material and spiritual life and so on. In this paper some examples pertaining to the rules of Qurʾānic psychology have been presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Contemporary psychology
  • Qurʾānic psychology
  • Qurʾān and science
  • religious studies
  • paradigmatic difference
  • based on Quran