بررسی تفاسیر تربیتی معاصر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جامعةالمصطفی العامیة و عضو هیئت علمی پاره وقت مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی

2 دانش‌آموخته مرکز تخصصی قرآن امام علی بن ابیطالب ـ حوزه علمیه قم

چکیده

تربیت قرآنی مطمئن‌ترین برنامه برای رشد همه جانبه آدمی است که بر اساس توحید و عبودیت خداوند متعال بنا شده و بر فطرت، اختیار، عقلانیت و معرفت‌پذیری انسان تکیه دارد. بدین منظور عده‌ای درصدد این برآمدند که قرآن را از دریچه تعلیم و تربیت تفسیر کنند، روش تفسیر تربیتی یک روش علمی اجتهادی است مبتنی بر گردآوری آیات مرتبط، منظومه سازی آیات، نظام سازی و استخراج قواعد کلان که هدفش؛ کشف مقاصد و مدالیل آیاتی است که می‌تواند تغییری در ساحت بدن، ذهن، روح و رفتار متربی ایجاد کند. این نوع تفسیر آسیب‌هایی هم‌چون عدم صلاحیت مفسر و عدم پایبندی به مبانی را دارد که منجر به تفسیر رأی خواهد شد.  برخی از تفاسیر ترتیبی نکات تربیتی پر رنگ‌تری دارند، لکن بنای بر این‌که تفسیرشان تربیتی باشد نداشته‌اند به صورت نمونه: المنار، مهر و... و برخی با عنوان تربیتی به نگارش درآمده‌اند مثل: «نخستین‌تفسیر‌تربیتی» اثر حسین میرزاخانی؛ «التفسیر التربوی» اثر دکتر أنور الباز؛ «تفسیر القرآن المرتب منهج للیسر التربوی» اثر دکتر اسعد احمد علی که هر سه تفسیر ضعف‌های جدی چون رویکرد غیر تربیتی بر خلاف نام‌‌شان، تفسیر ناقص قرآن و... دارند. از معروف‌ترین تفاسیر موضوعی تربیتی موجود: «تفسیر موضوعی تربیتی» اثر دکتر علیرضا اعرافی؛ «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای قرآن و علوم: قرآن و تربیت» اثر دکتر رضایی اصفهانی؛ «ملامح التفسیر التربوی للقرآن الکریم» اثر ابراهیم بن سعید الدوسری؛ «التفسیر التربوی للقرآن الکریم» اثر هاشم ابو خمسین است. در دو تفسیر اخیر به معرفی اجمالی مفسر بسنده شد اما به تفاسیر موضوعی نخست، اجمالا پرداخته و محاسن و معایب‌شان بررسی گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of Contemporary ducational Exegeses*

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Rezaei Isfahani 1
  • Sayyed Saeid Hosseini Ramsheh 2
1 3rd Level Student at the Imam ʿAlī Ibn Abi Ṭālib (a) Specialized Center of Qurʾānic Studies (Primary Author) (s_saeid_hosseini_r@yahoo.com).
2 Professor and Faculty Member at al-Mustafa International University (Rezaee.quran@gmail.com).
چکیده [English]

 
Qurʾānic education is the surest plan for the complete development of man, based on monotheism and submission to God Almighty, as it is based on human nature, volition, rationality and knowledge. To this end, some have attempted to interpret the Qurʾān from the perspective of education and training. The method of didactic exegesis is a deductive method based on the compilation of related verses, their categorization, classification, and the extraction of overarching rules with the intent of discovering the purpose and meanings of the verses. This can in turn lead to changes in the body, mind, spirit and behavior of a trainee. This type of exegesis has some potential pitfalls such as the exegete’s lack of qualification and his not adhering to the principles of exegesis which lead to a subjective interpretation. Some of the didactic exegeses are richer in their educational points, but they were not intended to be didactic exegeses, for example: al-Manār, Mehr, etc. while others were written as didactic exegeses such as ‘The First Didactic Exegesis’ by Hossein Mirzakhani, al-Tafsīr al-Tarbawī by Dr. Anwar Albāz, and Tafsīr al-Qurʾān al-Murattab: Manhajun lil-Yusr al-Tarbawī by Dr. Asʿad Ahmad Ali, all three of which have serious weaknesses such as a non-educational approach contrary to their titles, incomplete exegesis of the Qurʾān and so on. Some of the most famous didactic thematic exegeses available include: ‘Educational Thematic Exegesis’ by Dr. Alireza Arafi, ‘Interdisciplinary Thematic Exegesis of the Qurʾān and Science: The Qurʾān and Education’ by Dr. Rezaei Isfahani, Malāmiḥ al-Tafsīr al-Tarbawī lil-Qurʾān al-Karīm by Ibrahim ibn Saʿīd al-Dusarī, and al-Tafsīr al-Tarbawī lil-Qurʾān al-Karīm by Hashim Abū Khamsīn. We have sufficed, in the latter two commentaries, with introducing the exegetes briefly, but the first two thematic commentaries have been reviewed and their merits and shortfalls examined

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Qurʾān
  • education
  • educational exegesis
  • sequential exegesis
  • thematic exegesis.