جایگاه نخبگان در تغییر اجتماعی با توجه به قرآن و عصر نبوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه امام صادق (ع)

2 گروه قرآن و علوم، مدرسه عالی قرآن و حدیث، مجتمع آموزش عالی امام خمینی ره، قم. جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

بنابر یک تحلیل که از سوی تعدادی جامعه­­شناس­ ایتالیایی مطرح شده، تغییرات اجتماعی نتیجه­ تصمیمات و اقداماتی است که از سوی نخبگان جامعه به اجرا گذاشته می­شود. به دیگر سخن، دگرگونی اجتماعی را باید در جایگزینی نخبگان حاکم توسط نخبگان جدید در جامعه جست‌وجو کرد و توده­ مردم بعید است بتوانند منشأ دگرگونی در جامعه باشند. جست‌وجوی دیدگاه قرآن کریم در باب نخبگان و تأثیر و جایگاه ایشان در تغییر نهادها و ساختارهای اجتماعی، در واقع، پرسشی است که این کوشش به دنبال یافتن پاسخی برای آن است و می‌کوشد تا با تدبّر در آیات، جوابی قانع­کننده برای آن بیابد. وجود واژگانی، نظیر، «الملأ»، «مترفین»، «أحبار»، «رهبان» و «قسیس» در قرآن کریم حاکی از نگاه خاصّ قرآن به این افراد به عنوان نخبگان حاکم در جامعه است. از دید قرآن، از یک منظر، تاریخ بشر جدالی بین نخبگان حق (پیامبران و مصلحان تاریخ) و نخبگان باطل (نخبگان حامی ساختارها و روابط اجتماعی موجود) است. پیامبران الهی و آموزه­های عدالت­محور ایشان پیوسته، آگاهی بخش توده مردم در راستای ایستادگی در برابر نخبگان حاکم بوده­اند. تلاش­های این عده از نخبگان هرچند به صورت مقطعی و در مقیاسی نه چندان بزرگ، باعث ایجاد تغییرات عادلانه در ساختارها و روابط اجتماعی بوده و هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of the Elite in Transforming Society in Light of the Quran and the Prophetic Age

نویسندگان [English]

  • Mohsen Alviri 1
  • Mohammad Hasan Aَََkhlaqi 2
1 Associate Professor at Imam Sadiq (a) University. (Email: alvirim@gmail.com)
2 PhD. Student in Qurʾān and Social Sciences, al-Mustafa International University (Primary Author) (hakhlaqi@gmail.com).
چکیده [English]

Abstract
According to an analysis by a number of Italian sociologists, social change is the result of decisions and actions carried out by the elites of a society. In other words, social change must be sought in the replacement of the ruling elite by new elites in society, and the general masses are unlikely to be the source of societal change. Searching for the Qurʾān’s view on the subject of elites and their effect on the change of social institutions and structures is, in fact, the question that this endeavor seeks to find an answer to, through reflection upon its verses. The existence of words such as al-malaʾ (elite), mutrifīn (affluent), aḥbār (scribes), ruhbān (monks) and qissīsīn (priests) in the Holy Qurʾān indicates the Qurʾān’s particular view of these people as influential elites in a society. From the perspective of the Qurʾān, in one way, human history is a struggle between the elites of truth (such as the Prophets and the reformers of history) and the elites of falsehood (such as the elites who support existing social structures and institutions). Divinely appointed Prophets, and their teachings based on justice and righteousness, have consistently aimed to waken up the masses so that they may stand up against the ruling elite. The efforts of these righteous elites, albeit limited to specific times and on a relatively small scale, have brought about transformations of justice in social structures and relationships.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Elites
  • social transformation
  • social structures and institutions
  • prophetic age