سنجش تحلیلی انتظارات مقام معظم رهبری ناظر به تحول علوم انسانی قرآن‌بنیان با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد یار گروه مبانی نظری اسلام، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران

چکیده

در بیانیه گام دوم انقلاب، دانش‌ آشکارترین وسیله‌ی عزت و قدرت یک کشور دانسته شده و نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ دانش اعلام شده است. علوم انسانی در میان این دانش‌ها از جایگاه ممتازی برخوردار است.  علوم انسانی موجود محصول غرب و مبانی فکری آن سرزمین است و تفکرات دوران مدرن و مبانی و مؤلفه‌های آن خواه‌ناخواه علوم انسانی را متناسب با اومانیسم و لیبرالیسم سامان داده است؛ اما جهان­بینی الهی، علوم انسانی متفاوتی در اختیار بشر می­گذارد. تحول در علوم انسانی از ضرورت‌های اساسی انقلاب اسلامی بوده و هست؛ اما تحول مبتنی بر باورهای قرآنی چگونه باید شکل گیرد؟ آسیب­های علوم انسانی غیر مبتنی بر جهان­بینی اسلامی کدام­اند؟ بایسته­های تحول در این عرصه چیست‌؟ در این تحقیق با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر کشف دیدگاه مقام معظم رهبری و با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب به انتظارات معظم­له در این تحول اشاره خواهیم کرد. یافته تحقیق آن است که مبتنی بر منظومه  فکری رهبر انقلاب، مهم‌ترین و عمیق‌ترین نیاز نظام اسلامی، تحول بنیادین در علوم انسانی موجود است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analytical Assessment of the Expectations of the Supreme Leader for the Evolution of the Quranic- Based Humanities: Emphasizing the Declaration of Second Step of Revolution

نویسنده [English]

  • abuzar rajabi
Department of Theoretical Foundations of Islam, University of Islamic Studies, Qom, Iran
چکیده [English]

In the declaration of the second step of the revolution, science is considered the most obvious means of honor and power of a country and the country needs to be the source of science. The humanities have a special place among these sciences. The existing humanities are the product of the West and the intellectual foundations of that land, and the ideas of the modern age and its foundations and components have arbitrarily arranged the humanities per humanism and liberalism, but the divine worldview offers different humanities to human beings. Transformation in the humanities has been and is one of the basic necessities of the Islamic Revolution; but how should a transformation based on Quranic beliefs take shape? What are the harms of non-Islamic humanities based on Islamic worldview? What are the requirements for change in this field? In this research, with a descriptive-analytical approach and based on discovering the views of the Supreme Leader, and emphasizing the declaration of the second step of the revolution, we will refer to His Majesty’s expectations in this development. The research finding is based on the intellectual system of the Supreme Leader of the Revolution, the most important and deepest need of the Islamic system is a fundamental change in the existing humanities

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformation of Humanities
  • Islamic Humanities
  • Existing Humanities
  • The Supreme Leader of the Revolution
  • The Declaration of the Second Step
  1. رضایی اصفهانی، محمد علی و همکاران، نخستین ترجمه گروهی قرآن کریم، قم: دار الذکر، 1384ش.
  2. مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه نهج البلاغة، مطبوعاتی هدف، قم، چاپ نهم، 1372.
  3. اتکینسون، ریتال وهمکاران، زمینه روان شناسی هیلگارد (چاپ بیست و چهارم)، مترجمان براهنی، محمدتقی و همکاران، تهران: رشد. 1395
  4. احمدی خدابخش، دارابی عاطفه، بهار وتابستان، اثربخشی آموزش صبر بر کاهش سوگ و تسهیل رشد پس از ضربه، مجله روانشناسی فرهنگی، 1396.
  5. امام خمینی، کوثر، موسسه تنظیم ونشرآثار امام، 1380.
  6. امین، سیده نصرت، مخزن العرفان، بی‌نا، بی‌جا: بی‌تا.
  7. بادان فیروز، علی؛ بابامحمدی، مهسا؛ صباحی، پرویز بهار و تابستان، افسردگی در دانشجویان پیراپزشکی: نقش پیش بینی کننده بهزیستی معنوی و امید، مجله دین و سلامت، 1393.
  8. پرچم، اعظم، فاتحی زاده مریم، محققیان زهرا، بررسی تطبیقی ناامیدی در نظریه اسنایدر و قرآن کریم، مطالعات اسلامی، علوم قرآن و حدیث، 1390.
  9. ثقفی تهرانی، میرزا محمد.، تفسیر روان جاوید: نشر برهان، 1383.
  10. حسینی همدانی، انوار درخشان، انتشارات لطفی، 1380.
  11. خامدی، سیما، اثربخشی آموزش صبر بر افزایش تاب آوری نوجوانان دختر، روانشناسی،علوم رفتاری، ابهر، بهار، 1396.
  12. دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، نسخه دیجیتال، http://dehkhoda.ut.ac.ir))، 1377.
  13. دهقانی رخ، علی‌اکبر، امید در نهج البلاغه، (چاپ نشده) پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم حدیث، 1390.
  14. زیادی، فریبا، تحلیل و بررسی یأس و ناامیدی از نگاه قرآن و نهج البلاغه، 1391 ش.
  15. ساکی سارا، مروتی سهراب، زمستان ناامیدی و پیامدهای آن در قرآن و حدیث، بینات سال بیست و یکم،1393
  16. شاه عبدالعظیمی، حسین، تفسیر اثنا عشرى، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)، 1363.
  17. شجاعی، محمدصادق؛ مسعود جان‌بزرگی، علی عسگری، سیدمحمد غروی‌راد و عباس پسندیده، «ساختار شخصیت از دیدگاه اسلام در چارچوب رویکرد صفت»، رساله دکتری، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 1393ش.
  18. شیرازی، مکارم، اخلاق در قرآن، مدرسه الامام علی بن ابیطالب1377
  19. طبرسی، ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن
  20. طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، موسسه سبطین. 1386
  21. عاملی، ابراهیم، تفسیر عاملى، تهران، کتابفروشی صدوق. 1359
  22. عبدالله زاده لیدا، امید به زندگی از دیدگاه اسلام و روان شناسی، دانشکده الهیات ومعارف اسلامی1393
  23. قرائتی، محسن، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن1387
  24. محققیان زهرا، بهار، امید و نقش تکاملی آن در نگاه قرآنی، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی1391
  25. مطهری، مرتضی، انسان و سرنوشت. انتشارات صدرا1369
  26. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، نشر دارالکتاب الاسلامیه1380
  27. منشی زاده فاطمه، تابستان، ابعاد روان پریشی و آثار منفی فقر در جامعه اسلامی، فصلنامه علمی رهیافت‌های نوین در مطالعات اسلامی1399
  28. وامقی مدرس، زلال وحی سیدمحسن، زمینه‌ها، آثار، راهکارهای یاس در زندگی،) بهار و تابستان (1394)– شماره 24
  29. دیوید روزنهان ودیگران، روانشناسى نابهنجارى آسیب شناسى روانى، ترجمۀ یحیى سیدمحمدى، تهران، ارسباران، ١٣٧٩
  30. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم و دررالکلم، قم، دارالکتاب الاسلامی، قم1410 ق