نویسنده در این مقاله بعد از ذکر مقدمهای در مورد اهمیت تفسیر تربیتی و تاریخچه آن، به مبانی، روشها و قواعد تفسیر تربیتی اشاره مینماید، سپس شیوهنامه نگارش تفسیر تربیتی قرآن را ارائه میکند، آنگاه برای نمونه تفسیر تربیتی سوره حمد را در سه بخش بیان مینماید؛ در بخش نخست سیمای کلی سوره حمد (نامها، فضایل و اهداف کلی آن)، در بخش دوم نکات تفسیری عمومی سوره و در بخش سوم مطالب تربیتی آن را بیان میکند که شامل نه روش تربیتی (القاء غیر مستقیم، الگودهی، تشویق، هشدار، جمع آوری، مقایسه، استدلال، رحمت گرایی و ارتباط مستقیم بین مربی و متربی)، هشت بعد تربیتی موجود در سوره حمد (اخلاقی و معنوی ـ اعتقادی ـ عبادی ـ اجتماعی ـ سیاسی ـ عقلی ـ عاطفی ـ اقتصادی) و در پایان پیامها و آموزههای ویژه سوره حمد را به ترتیب آیات بیان میکند.