قرآنکریم، در قرون اخیر، به دنبال توسعه و گسترش علوم تجربی و طبیعی، بیش از پیش محور گفتمان علمی مسلمانان و غیرمسلمانان و حتی مخالفان اسلام و قرآن قرار گرفته است. لذا شاهد بسط رویکرد علمی مفسران در حوزه تفسیر قرآن کریم هستیم. آیه 92 سوره یونس، از جمله آیاتی است که مورد توجه علم باستانشناسی قرآنی قرارگرفته است. طبق این آیه، خداوند وعده داده که ما بدن فرعونِ زمانِ خروج موسی را نجات میدهیم تا مایه عبرتی باشد برای کسانی که بعد او میآیند. موریس بوکای برای نخستین بار، نظریه مشهور خویش را در تأیید مفاد آیه مذکور مطرح نمود و پس از آن موجی از موافقتها و مخالفتها برانگیخت. نوشتار حاضر سعی دارد، ضمن تبیین دیدگاه قرآن و موریس بوکای و تطبیق آن دو، میزان صحت و سقم این نظریه را روشن نماید، تا روشن گردد که آیا میتوان از این نظریه به عنوان مصداق خارجی این وعده الهی یاد کرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مشابهتهای قابل تأملی میان جسد فرعون کشف شده با فرعون معاصر موسی وجود دارد.
سادات رضی بهابادی, بیبی و اسدی, هاجر . (1396). بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و نظریه باستانشناسی موریس بوکای درباره نجات بدن فرعون. قرآن و علم, 11(20), 123-143.
MLA
سادات رضی بهابادی, بیبی , و اسدی, هاجر . "بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و نظریه باستانشناسی موریس بوکای درباره نجات بدن فرعون", قرآن و علم, 11, 20, 1396, 123-143.
HARVARD
سادات رضی بهابادی, بیبی, اسدی, هاجر. (1396). 'بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و نظریه باستانشناسی موریس بوکای درباره نجات بدن فرعون', قرآن و علم, 11(20), pp. 123-143.
CHICAGO
بیبی سادات رضی بهابادی و هاجر اسدی, "بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و نظریه باستانشناسی موریس بوکای درباره نجات بدن فرعون," قرآن و علم, 11 20 (1396): 123-143,
VANCOUVER
سادات رضی بهابادی, بیبی, اسدی, هاجر. بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و نظریه باستانشناسی موریس بوکای درباره نجات بدن فرعون. قرآن و علم, 1396; 11(20): 123-143.