تفسیر تربیتی" آیه‌ی استرجاع"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 . دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات، مازندران، ایران

2 . دانشیارگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات، مازندران، ایران (نویسنده مسئول).

3 . استادیارگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات،بابلسر، مازندران، ایران

چکیده

در این پژوهش آموزه‌های تربیتی آیه استرجاع (که خود فرازی از آیه 156 سوره بقره است) بررسی شد. مفاد تربیتی این آیه در شش محور اساسی، امکان، اصول، روش، هدف، ابعاد و عوامل تربیت تقسیم گردید. نوشتار حاضر در پی آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و تکیه بر تفسیر تربیتی، محورهای پیش‌گفته را از آیه استخراج کرده و به بحث بپردازد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که آیۀ استرجاع امکان تربیت انسان را که لازمۀ اعتراف به توحید و معاد است، تأیید می‌کند. در این آیه از روش اعطای بینش، تذکر، تشویق، تلقین به نفس، الگو‌دهی و حب عبودی برای تربیت استفاده شده است. آیۀ استرجاع به برخی از ابعاد تربیت در حیطۀ شناختی، عاطفی و روانی معطوف است که از مهمترین آنها، بعد تربیت عقلانی، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی قابل ذکر است. اهداف تربیتی استفاده‌شده از این آیه عبارت‌اند از، صبرپیشگی در مواجه با ناملایمات، اقرار به مملوک بودن انسان و همچنین نیل به این معرفت که دارایی‌های ظاهری انسان نیز امانت الهی است. افزون بر آنچه ذکر شد، اصول تربیتی نیز از این آیه فهمیده می‌شود؛ اصولی مانند، خدامحوری و رعایت جانب خدا، عقل‌مداری و معاوضۀ متناهی با نامتناهی. برخی از عوامل اثرگذار تربیتی که از آیه می‌توان فهمید عبارت‌اند از: اراده خداوند متعال، ابتلا و امتحان و الگوهای تربیت. نتیجه این پژوهش در حوزه مطالعات تفسیری، به‌ویژه روش‌شناسی تفسیر، قابل استفاده است، همچنان که در علوم تربیتی نیز کارآیی دارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational Interpretation of the Verse of Istirja' (Sura Al-Baqarah, 2:156)

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Ghadiri 1
  • Mohsen nouraei 2
  • Seyed Mohsen Mousavi 3
1 . Ph.D. Candidate of Quranic and Hadith Sciences, Mazandaran University, Faculty of Theology, Mazandaran, Iran
2 . Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Mazandaran University, Faculty of Theology, Mazandaran, Iran (Corresponding Author)
3 . Assistant Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Mazandaran University, Faculty of Theology, Babolsar, Mazandaran, Iran
چکیده [English]

This research investigates the educational teachings embedded in the verse of Istirja', specifically verse 156 of Surah Al-Baqarah. The educational implications derived from this verse are organized into six essential dimensions: possibilities, principles, methodologies, objectives, dimensions, and factors influencing education. The objective of this paper is to extract and analyze these dimensions through a descriptive-analytical lens, emphasizing educational interpretation. The results reveal that the verse of Istirja' underscores the potential for human education, which is essential for recognizing monotheism and the concept of resurrection. The verse utilizes various methods, including the provision of insight, reminders, encouragement, self-suggestion, modeling, and nurturing a love for servitude within the educational framework. It encompasses multiple dimensions of education across cognitive, emotional, and psychological aspects, particularly emphasizing rational, belief-based, ethical, and social education. The educational objectives identified from this verse include cultivating patience in adversity, recognizing human servitude, and understanding that material possessions are divine trusts. Additionally, the verse articulates several educational principles, such as a focus on God, adherence to divine guidance, rational thought, and the exchange of the finite for the infinite. Influential factors in education inferred from the verse include the will of the Almighty, trials and tribulations, and the presence of educational role models. The findings of this study are significant for interpretative research, particularly regarding methodological approaches to interpretation and their implications for educational sciences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Interpretation
  • Verse of Istirja'
  • Educational System
  • Quranic Education
  1. قرآن کریم، ترجمه: محمدعلی رضایی‌اصفهانی و جمعی از اساتید جامعة المصطفی، قم: المصطفی، چاپ دوم، 1388.
  2. ابن‌شعبه حرّانی، علیّ بن حسین، تحف العقول، تهران: کتابفروشی اسلامی،1360.
  3. ابوحیان، محمد بن یوسف، البحر المحیط فى التفسیر، بیروت: دارالفکر، 1420ق.
  4. اسعدی، علی، تفسیر تربیتی قرآن چیستی و مولفه‌های آن، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1399.
  5. اعرافی، علیرضا، درآمدی بر تفسیر تربیتی؛ قم: موسسۀ اشراق و عرفان، 1393.
  6. باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: مدرسه، 1383.
  7. بناری، علی‌همّت؛ احمدلو، مسلم، مؤلفه‌های فرایند ایجاد انگیزش در تربیت اخلاقی از منظر قرآن کریم، قرآن و علم, 16 (31)، 1401.
  8. جاهد، حسینعلی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت و تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: جهش، 1387.
  9. جوادی‌آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، قم: اسرا، 1384.
  10. حاجی‌ده‌آبادی، محمد علی، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، بی‌جا: دفتر تحقیقات و تدوین کتب‌درسی، بی‌تا.
  11. حسینی‌طهرانی، سیدمحمدحسین، ولایت فقیه در حکومت اسلام، بی‌جا: ناشر: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلامی مشهد مقدس1390.
  12. حسینی‌همدانی، محمد، انوار درخشان، تهران: بی‌نا، 1398ق.
  13. خطیب، عبد الکریم یونس الخطیب، تفسیر القرآنی للقرآن، قاهره: دار الفکر العربی، بی‌تا.
  14. خوانین‌زاده، محمدحسین؛ انصاری‌راد، محمد، مبانی تفسیر تربیتی قرآن، فصلنامه تربیتی، سال سیزدهم، شماره چهل‌وهفتم، 1397.
  15. رشیدرضا، تفسیر المنار، مصر: الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1990ق.
  16. سلطان‌علی‌شاه، سلطان محمدبن‌حیدر، بیان السعادة فی مقامات العبادة، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات، 1372.
  17. سیوطی، عبدالرحمن‌بن‌أبی‌بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، بیروت: دارالفکر، 1421ق.
  18. طالقانی، محمود، پرتوی از قرآن، تهران: شرکت سهامی انتشار، 1421ق.
  19. طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، قم، انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1417ق.
  20. فضل‌الله، محمدحسین، من وحى القرآن، بیروت: دار الملاک، 1419ق.
  21. قائمی‌مقدم، محمدرضا، روش تربیتی تذکر در قرآن کریم، دوفصلنامه تربیت اسلامی، سال سوم، شماره ششم، 1387.
  22. قرائتی محسن، تفسیر نور، چاپ یازدهم، تهران: مرکز فرهنگى درس‌هایى از قرآن، 1383.
  23. مدرسی، محمدتقی، تفسیر هدایت، تهران: دار محبی الحسینg، 1377.
  24. مراغی، احمد مصطفی، تفسیر المراغی، بیروت: دارالفکر، بی‌تا.
  25. مغنیه، محمدجواد، تفسیر الکاشف، تهران: دارالکتب الإسلامیۀ، 1424ق.
  26. مکارم‌شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، چاپ پنجاه وچهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیه، 1374.
  27. مکارم‌شیرازى، ناصر، پیام قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیه‏، 1386.
  28. مهدی‌زاده، حمید؛ عمادی، عبدالله، اعجاز تربیتی در آیه رضاع از دیدگاه مصطفی رجب و نقد آن، قرآن و علم، 16 (30)، 1401.

نراقی، ملااحمد، معراج السعادة، تهران: جاویدان، 1385