طراحی و تبیین الگوی مدیریت کارآفرینی از منظر اسلام (با تاکید بر قرآن و نهج البلاغه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری قرآن و علوم گرایش مدیریت

2 نویسنده مسئول، استادیار و پژوهشگر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم

3 پژوهشگر پژوهشگاه جامعة المصطفی العالمیة قم

10.22034/qve.2025.17936.1716

چکیده

چکیده:
یکی از مسائل دانش مدیریت اسلامی، الگوی مدیریت کارآفرینی است. تحقیق حاضر، مسئله ای الگوی مدیریت کارآفرینی از منظر منابع اسلامی را با تاکید بر آیات قرآنی و روایات نهج البلاغه مرتبط با مدیریت کارآفرینی را طراحی و تبیین کرده است. اهداف این تحقیق عبارتند از: طراحی و تبیین الگوی مدیریت کارآفرینی و تبیین عناصر مهم این الگو از منظر منابع اسلامی. روش تحقیق در این پژوهش کیفی است، که با هدف توسعه دانش مدیریت اسلامی و کاربردی الگوی طراحی شده در مدیریت اسلامی، انجام شده است. در این روش تحقیق، از استراتژی روش تحلیل مضمون با رویکرد شبکه مضامین بهره برده شده است. ابزار گردآوری داده ها، روش کتابخانه ای بوده است. یافته های این تحقیق عبارتند از: طراحی الگوی سه شاخگی مدیریت کارآفرینی، تبیین الگوی طراحی شده در قالب عناصر رفتاری، زمینه ای و ساختاری. الگوی مدیریت کارآفرینی طراحی شده در قالب این سه شاخه تبیین و تحلیل شده است. این الگو می تواند به عنوان یکی از ابعاد مدیریت اسلامی در سازمان ها و جوامع اسلامی به منظور مدیریت کارآفرینی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and Explanation of an Entrepreneurship Management Model from the Perspective of the Holy Quran and Nahj al-Balagha

نویسندگان [English]

  • Naeim Azimi 1
  • mohammad taqi norozi 2
  • M.Reza Rahimi 3
1 PhD in Quranic Sciences, Management Orientation
2 Corresponding Author, Assistant Professor and Researcher at Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom
3 Researcher at the Research Institute of Al-Mustafa International University, Qom
چکیده [English]

Objective: This study aims to design and explain an Islamic model of entrepreneurial management based on the Qur’an and Nahj al-Balāgha. In light of contemporary economic and cultural challenges, Islamic teachings can provide an effective framework for entrepreneurial management and contribute to the completion of the Islamic management paradigm.
Method: This qualitative research employed thematic analysis (theme network approach). Initially, 94 Qur’anic verses and 54 narrations from Nahj al-Balāgha related to entrepreneurship indicators were collected. The data were coded to extract basic, organizing, and overarching themes, which eventually led to the development of a three-dimensional model.
Results: The analysis yielded 95 basic themes from the Qur’an and 55 from Nahj al-Balāgha. After synthesis, 38 organizing themes and 12 overarching themes were identified. These themes were classified into three major dimensions: behavioral (organizational culture, characteristics of managers and employees, conflict management, and time management), contextual (relations with government, customers, and society), and structural (organizational strategy, research and development, remuneration system, and performance evaluation).
Conclusions: The proposed Islamic entrepreneurial management model, structured around behavior, context, and structure, offers a comprehensive framework for organizations. Rooted in Qur’anic and Alawite values, this model can enhance productivity, foster innovation, promote economic justice, and encourage socially responsible development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurial Management
  • Islamic Management Model
  • Qur’an
  • Nahj al-Balāgha
آیتی، عبدالحمید، ترجمه قرآن کریم. تهران: انتشارات سروش، نشر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۴.
انصاریان، حسین، ترجمه نهج البلاغه. تهران: پیام آزادی، ۱۳۷۹.
احمد پور داریانی، محمود، کریمی، آصف، کارآفرینی سازمانی از نظریه تا عمل. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۹۴.
بهرامی، حسین، میرزاپور، سمیرا، صیادی، محمود، کارآفرینی. تهران: ادیبان روز، ۱۳۹۵.
پرچ، مهرداد، روزبهایی، روشنک، دیده‌ور، افشار، ممتاز، حسین، کتاب جامع مدیریت. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر، ۱۳۹۰.
جعفری، محمدتقی، ترجمه نهج البلاغه. تهران: دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۰.
دشتی، محمد، ترجمه نهج البلاغه. قم: موسسه انتشارات حضور، ۱۳۸۱.
دشمن‌زیاری، اسفندیار، طلایی، قدرت‌الله، رجبیان تابش، آزاده، مبانی و اصول کارآفرینی تئوری‌ها - کاربرد بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
دکتر خنیفر، حسین، کارآفرینی در نظام ارزشی. ایران: نگین، ۱۳۸۵.
Corpetta, Guido, Hose, Morton, Ravasi, David, Crossroads of Entrepreneurship. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004.
Harper, David A., Foundations of Entrepreneurship and Economic Development. London: Taylor and Francis e-Library, 2003.
Mair, Johanna, Robinson, Jeffery, Hockerts, Kai, Social Entrepreneurship. New York: Palgrave Macmillan.